• Lorem ipsum

Het gender van make-up: Zuid Korea VS het Westen

21 Feb 2022
door Horia

Make-up en cosmetica worden gebruikt als een vorm van zelfexpressie. Onze maatschappij bestempelt ze alleen voornamelijk als vrouwelijk. Klinkt bekend, of niet? Dit was niet altijd het geval.Het gender 

Eeuwen van zelfexpressie

Door de geschiedenis heen gebruikten zowel vrouwen als mannen de cosmetica van hun tijd om te voldoen aan de schoonheidsnormen. In het oude Egypte waren wang en lip pigmenten populaire accessoires. Ook werd zwart pigment opgedaan om de ogen mee te contouren. Vooral door mannen werd dit gebruikt als een teken van rijkdom en status. Hoe dikker de ‘cat-eye’, hoe hoger de status. Wang pigment is populair gebleven ook al verstreken eeuwen. In het Romeinse Rijk werden gezichtspoeder en haar pigment (voor de hoofdhuid) een trend. Documentaties en schilderijen uit de Middeleeuwen in West Europa vertonen mannen en vrouwen die gezichtspoeder, rood pigment op de wangen en haar accessoires (pruiken) dragen. Er was een tijd waarin de grootte en hoogte van je pruik en hakken symbool stonden voor je rijkdom en status. In de twintigste eeuw werd make-up voornamelijk gebruikt door vrouwen. Mannen brachten make-up aan voor optredens op het podium of het scherm. In deze periode werd de de “guy-liner” geïntroduceerd. 


In de Aziatische en Koreaanse geschiedenis zien we vergelijkbare trends in make-up stijlen, hoewel de doelen wel verschilden. In Korea verschenen de eerste makeup producten voor de 1e eeuw v. Chr. in verschillende vormen. In de Goryeo dynasty (928-1393) werden cosmetica producten extreem populair. Schoonheid en uiterlijke verzorging werden belangrijk met het idee dat een gezond, verzorgd uiterlijk invloed had op innerlijke gezondheid. De schoonheidsidealen waar zowel mannen als vrouwen naar streefden waren een jong en gezond uitziend uiterlijk met egale, stralende huid en volle, rechte wenkbrauwen. Cosmetische producten werden gemaakt met voornamelijk eetbare ingrediënten en bewaard in aardewerk en keramiek. Zelfs toen al werd het belang van huidverzorging benadrukt, vooral bij gebruik van make-up. Hoewel de bereidingswijzen en de applicatie methoden van make-up zich hebben ontwikkeld door de eeuwen heen, zijn delen van deze filosofie in stand gebleven.

 


Binaire schoonheidsidealen

Ik denk dat de meesten van jullie bekend zijn met twee van de meest ‘trending’ beauty en make-up stijlen van de afgelopen tien jaar: Westers en K-beauty. Westerse make-up wordt veelal beschreven als ‘glam’ en staat bekend om het leggen van nadruk op: contour, highlight, sterke ooglooks, strakke, gebogen wenkbrauwen en volle lippen. Koreaanse make-up daarentegen streeft naar een pure, jeugdige look en een stralend gelaat. De focus ligt op: zachte, rechte wenkbrauwen, een glanzende huid, een gezonde blos, heldere ogen en zacht getinte lippen. Samengevat, richt de Westerse stijl zich op een volwassen, zelfverzekerde uitstraling en de Koreaanse stijl meer op een natuurlijke uitstraling, die jeugdigheid en frisheid benadrukt.

 

 

Deze verschillen in Westerse en Koreaanse schoonheidsidealen zijn vergelijkbaar voor mannen en vrouwen. De meest conventionele beschrijving van de schoonheidsidealen voor Westerse mannen is lang, gespierd en knap. Hier speelt wederom zelfverzekerdheid een rol. Ook is in de afgelopen jaren het verzorgd uiterlijk een belangrijker concept geworden. De kenmerken van de Koreaanse schoonheidsidealen zijn grote, ronde ogen, zachte gelaatstrekken, een slank lichaam en een lichte, stralende huid. In de Koreaanse maatschappij wordt meer waarde gehecht aan het hebben van een verzorgd uiterlijk. Dit is ook cruciaal in het privéleven en het professionele leven van een persoon.



Of makeup and modern men

In het tijdperk van sociale media hebben platforms als Youtube, Instagram, Vine en nu ook Tiktok het mogelijk gemaakt voor vrouwen en mannen om hun zelfexpressie wereldwijd publiek te maken. De opkomst en groei van vrouwelijke content creators en influencers hebben ook mannen en non-binaire mensen geïnspireerd om hun creativiteit te publiceren op dezelfde platforms. Ze gebruiken cosmetica en make-up die oorspronkelijk gericht zijn op vrouwen om looks te creëren en hun kunsten te leren aan hun kijkers. Nu doet de gemiddelde man nauwelijks huidverzorging op, laat staan make-up. Dus het gebruik van cosmetica door ieder die geen vrouw is, klinkt bijna als verzet en rebellie tegen gendernormen en bestaande schoonheidsidealen.

In Zuid Korea, daarentegen, zijn cosmetica en make-up geïntegreerd in het dagelijkse ritme van veel mannen. Koreaanse mannen geven, in vergelijking met de rest van de landen in de wereld, het meeste geld uit aan cosmetica (vooral huidverzorgingsproducten) per hoofd en besteden de meeste tijd aan hun huid. Het komt veel voor dat mannen gezichtsmake-up (foundation, concealer, poeders, etc.) dragen en hun wenkbrauwen onderhouden om hun eigen gezichtskenmerken te accentueren. Het doel hierbij is een natuurlijke basis look, waarbij de make-up niet opvalt. Om een onnatuurlijk uiterlijk te vermijden ze kleurrijke oog en lip make-up.

 

 

De Koreaanse entertainment industrie heeft ook een grote invloed gehad in de wereld van Koreaanse cosmetica. Mannelijke beroemdheden zijn vaak verkozen tot ambassadeurs en het gezicht van merken, zelfs als de merken of de producten gericht waren op vrouwen. Omdat beroemdheden, voornamelijk K-Pop idolen, actief cosmetica gebruiken en adverteren, spoorden ze ook het publiek aan.



Cosmetica zijn niet binair!

Kleding, accessoires, haar, make-up.


Mensen tonen hun zelfexpressie met behulp van hun uiterlijk. Het uiterlijk vormt bij een ander de eerste indruk over jou. Met een blik kun je al iets zeggen over een ander. Tuurlijk kom je er pas achter of je eerste indruk klopte wanneer je de ander beter leert kennen.


Onze samenleving verdeelt bijna alles in de wereld in genderspecifieke categorieën. Naar mijn mening zouden we hier allang boven moeten staan. Dingen als kleur, kleding, speelgoed, banen en make-up toewijzen aan een genderrol en vasthouden aan binaire scheiding zijn verouderde principes. Vooral wanneer je terugkijkt op de geschiedenis waarin make-up en cosmetica millennia lang gedeeld werden door mannen en vrouwen. Vrijheid van zelfexpressie is een mensenrecht. Wie zijn wij om dit recht te beperken met deze ongeschreven regels?


Zuid Koreaanse mannen lopen voor op de rest van de wereld hierin. Cosmetica zijn algemeen bekend, worden begrepen en worden veel gebruikt. Makeup is een deel van het dagelijks leven en wordt minder gezien als exclusief voor vrouwen. De wijze en doelen van zelfexpressie verschillen mondiaal. En dat is prima. Nee, dat is juist het hele punt: het omarmen van deze vrijheid en diversiteit.



Dus reinig, voed en bescherm je canvas…

 

… and express yourself.




Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter